tiistai 11. toukokuuta 2010

Etä-opettajille apua johdon tuella

Tanja Rautiainen Rovaniemen Ammattikorkeakoulusta ja Anu Pruikkonen Lapin Maakuntakorkeakoulusta puhuivat ITK-päivillä torstaina etäopetuksen tukipalvelujen toteuttamisesta pohjoisessa Suomessa.

Rovaniemen AMK ja Lapin Maakuntakorkeakoulun aikuiskoulutuksesta valtaosa toteutetaan verkossa (n. 700 verkko-opiskelijaa), minkä vuoksi verkko-opetusmateriaalin on oltava laadukasta. Tämän vuoksi verkko-opiskelumateriaalien toteutusta varten onkin tehty ko. oppilaitoksissa oma tukipalvelunsa.

Rovaniemen AMK ja Lapin Maakuntakorkeakoulu ovat saaneet kehitettyä toimivan tukipalvelun, jossa verkkopedagogiikan ammattilaiset neuvovat kurssiopettajia kehittämään e-oppimateriaaleistaan mahdollisimman hyviä. Oppilaitoksissa jaettavia etäopetuksen tukipalveluja tarjotaan seuraavissa muodoissa:
1) koulutustyyppinen tuki
2) ennen materiaalin toteutusta tarjottava tuki
3) toteutuksen aikainen tuki
4) kehitystyö

- Monesti verkkokursseja luodessa ensin hutkitaan ja sitten vasta aletaan miettä, ajaako toteutus asiansa. Tärkeintä on kuitenkin pedagoginen suunnittelu heti alusta alkaen, kertoivat Rautiainen ja Pruikkonen.

Heidän mielestään etäopetuksen tukipalvelujen toimiva toteutuksessa ensiarvoisen tärkeää on, että palvelu saa oppilaitoksen johdolta täyden tuen, sillä muuten opettajille ei jää riittävästi resursseja suunnitella laadukkaita oppimateriaaleja verkkoon.

Verkko-opiskelumateriaalien jatkusti lisääntyessä vastaavanlaisia tukipalveluja tarvittaisiin jatkossa yhä enenevissä määrin myös muissa oppilaitoksissa, sillä verkko-oppimisympäristöt jäävät valitettavan usein pelkiksi "materiaalipankeiksi".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti